keskiviikko 6. huhtikuuta 2011

Mielen haasteet

Nyt tiedän miten minun pitää syödä tullakseni terveeksi, joten noudatan saamaani raporttia ja syön vain vihreitä ruokia. Ei, se ei ole niin helppoa. Jostain luin aikanaan, että mieli taistelee muutosta vastaan.On tottunut näkemään itsensä peilistä tietynnäköisenä tai toimimaan ruokien suhteen tietyllä tavalla jne. Välillä syöminen voi olla pitkäänkin balansissa, mutta sitten voi tulla hetki jolloin vetää ruoan kanssa överit. On niin tottunu nenän vuotamiseen ja astmaoireisiin. Ne on vaan sitä arkea ja tavallaan ei tiedä paremmasta vaikka tietääkin. Tottuminen on vähän vaarallistakin, kun silloin kehittyminen loppuu ja hyväksyy tietyt asiat osaksi arkea. 
En aio enää tottua enkä hyväksyä vaan astun epämukavuusalueelle, jossa kerrotaan kehitystäkin parhaiten tapahtuvan. Jos joku teistä lukijoista on lukenut tai törmännyt tähän liittyvään kirjallisuuteen niin otan mielelläni suositteluja vastaan. Muutamaa kirjaa nyt lueskelenkin ja ajattelin niitä tänne referoida, kun kirja kerrallaan saan ne luetuksi.

Edellä mainittuja haasteita olen kohdannut sen jälkeen, kun sain MRT-testin tulokset. Pari kuukautta vuoden alusta noudatin tiukkaa dieettiä ja se tuntui tosi hyvältä. Nyt varmaan mietitte ettei se oikeasti ole voinut tuntua tosi hyvältä eikä hyvältäkään, kunhan höpisen. Kyllä se musta tuntui. Silloin en tiennyt itselleni niitä parhaiten sopivimpia ruoka-aineita, mutta osasin jo joitakin huonoimpia välttää. Suurin muutos aikasempaan ruokaan oli se, että suosin lähiruokaa ja luomua. Kaupassakin oli helppo käydä, kun ei tarvinnut kävellä kaikkia käytäviä ja miettiä siellä olevia herkkuja. Osti vaan ne omat ruoat listalta ja kun ei "ollut mahdollisuutta" syödä muuta niin ei sieltä sitten muuta tarttunutkaan matkaan. Monesti ajattelin, että lasi kylmää tyrnimehua odottelee kotona ja se auttoi =) Sain jo hyviä tuloksia aikaiseksi sekä fyysisesti että henkisesti, joten olen nyt lähdössä innoissani kokeilemaan MRT-dieettiä. Aloitan sunnuntaina 10.4. eli tämän viikon sunnuntaina.

Haluan takaisin sen tosi hyvän olon mikä mulla oli. Nyt se ei ole ollut enää niin huikea, kun olen antanut itselleni vähän lupaa lipsua ennen dieetin alkamista ja syönyt vähän myös punaisia sekä keltaisia ruoka-aineita. Tiedän, että se on tyhmää, mutta olen sallinut tämän itselleni. Samalla olen seurannut omaa oloani näitä ruokia syödessä ja karseaahan se on, että mitä vääränlainen (lue monesti normaali) ruoka tekee ihmiselle. Tiedän olevani sen verran ehdoton, että sitten dieetin aikana en salli enkä luista niin nyt olen tavallaan halunnut hyvästellä tutut ruoka-aineet.

Sunnuntaina päättyi Oikotie Optimaalin 12 viikon rupeama, mutta nyt jatkuu uudet haasteet eli jatkoryhmän 12 viikkoa. Tämän lisäksi minut valittiin tsemppariksi alkavaan oikotiehen, joka starttasi maanantaina. On hienoa tsempata ja seurata uusien elämäntapamuuttujien taivalta =) Olen innoissani jatkovalmennuksesta, tsempparin roolista ja tämän blogin aloittamisesta =) Tässä linkki ihanaan Kaisan kirjoitukseen hänen blogissaan, johon olen päässyt mukaan mahani kanssa. Tästä on hyvä jatkaa dieettiohjeiden lukemista, jotta osaa sunnuntaista alkaen toimia oikein.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti